söndag 27 mars 2011

Dags för 3domarssystem... Nu!

Jag tycker att läget är här nu.
Det är dags för 3domarssytem!
Bevisen på att läget börjar bli ohållbar dyker upp i stort sett varje match nuförtiden.
Domarna har blivit mer och mer utsatta. På gott och ont har innebandyn utvecklats åt ett mer fysiskt spel och spelarna är på en sådan nivå nu att allt går oerhört snabbt.
Om man som domare hade någon sekund på sig att ta rätt(!) beslut för 5 år sedan är vi nu nere på tiondelar.

Eftersom det gått åt ett mer fysiskt spel dyker det nuförtiden också upp fler "2:a situationer" - situationer där efterslängar och ge-igen-grejer m.m förekommer- så även om domaren är med på den första situationen så är det påfallande ofta situationen efteråt som är den grova, den fula...

Det har dessutom blivit trend i att filma till sig frislag och utvisningar, mycket på grund av att domarna helt enkelt inte hinner komma in i situationerna på rätt sätt.

Ge oss 2+1, eller 1+2!
Och är man då två stycken - kanske inte alltid i toppfysisk trim (kunde inte låta bli, sorry) - domare som ska täcka typ 800kvm så blir det väldigt skeva vinklar och dålig sikt och bakom-ryggen-situationer... vilket leder till dåliga underlag för bra beslut.
Som coach är jag väldigt trött på det återkommande svaret: "- Jag såg inte det. Jag kan inte döma för något jag inte ser!"
Jag håller självklart med om att ser man inte ska man heller inte chansa med någon bedömning. Men varför såg inte domaren situationen?

Påfallande ofta tycker jag att en match - som många har betalat pengar för, många har tränat stenhårt för och många har sett fram emot som en fest - förstörs på grund av att domarna inte riktigt hänger med, ytan har helt enkelt blivit för stor för två stycken att på ett rättvist sätt kunna täcka av... och i slutändan förstörs vår "produkt" som skall säljas in hos sponsorer, media och ny publik där ingen av dessa förstår vad som händer på planen.

Det är inte handboll vi håller på med där mittzonen är helt raderad och alla spelare förflyttar sig på en och samma gång från en zon till en annan. Dock så spelades innebandyn på liknande sätt för inte så lång tid sedan  - nu används hela planens yta i stort sett hela tiden och spelet är mycket "längre", där lagen spelar mer utdraget där det kan på en enda pass från eget mål bli en hård närkamp på andra sidan planen, vid motståndarmålet...

En annan aspekt på detta är också det psykologiska stödet som kan behövas, framförallt i slutspel, där trycket från ett 40-tal aktörer plus publik och media på dessa två herrar kan vara förbannat svårt att hantera.

Det här är ingen kritik mot domarna som jobbar på golvet just nu. Jag tror nog att dom gör det bästa dom kan med det dom har...

Men... ge oss tre domare på banan nästa säsong! Ett måste för sportens, och domarnas, bästa...

Nästa krav jag har till nästa säsong handlar om en favorit i repris som jag skrev om på 90-talet: en högre sarg typ en halv meter bakom den nuvarande sargen på kortsidorna - det måste löna sig mer att skjuta!
Men detta skriver jag om någon annan gång...

I betänkande
// Lilla b

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar